Rehabilitacja
W przypadku osób z MPD nie można
nastawiać się na pracę tylko jedną metodą. Wszystko zależy od stanu,
aktualnych możliwości, założonych celów. Najlepsze efekty daje
modyfikacja kilku metod w zależności od wieku, możliwości i potrzeb.
Ważne jest aby w miarę
możliwości dorosła osoba z MPD dla fizjoterapeuty nie była tylko
pacjentem, którego trzeba "przećwiczyć", ale przede wszystkim partnerem
do osiągnięcia wspólnie wyznaczonych celów w procesie usprawniania,
wtedy
nawet bardzo trudne i bolesne ćwiczenia
stają się „łatwiejsze i mniej bolesne”.
Motywacja odpowiednia do wieku to jeden
z podstawowych elementów rehabilitacji np. na koniec zajęć „w
nagrodę” wykonuje ćwiczenia lub zabiegi, które sprawiają mi przyjemność
np. praca na piłce, czy masaż.
Bibliografia:
Metoda nauczania kierowanego
w usprawnianiu dzieci z uszkodzeniem mózgu
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym w Zamościu;
K.J. Zabłocki Mózgowe porażenie
dziecięce w teorii i terapii, Wydawnictwo Akademickie „Żak”
Borkowska Maria
Dziecko niepełnosprawne ruchowo Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 1997
Kinezyterapia II - A. Zembaty
Fizjoterapia - M. Weiss, A. Zembaty
Medycyna fizykalna - G. Straburzyński, A.
Straburzyńska-Lupa
Zastosowanie zimna w medycynie -
kriochirurgia i krioterapia.
Pod redakcją Aleksandra Sieronia i Grzegorza Cieślara
Fizykoterapia - T. Mika
Podstawy masażu leczniczego - Z.
Prochowicz
Terapia manualna w zespołach bólowych
kręgosłupa lędźwiowo - krzyżowego
Janina Słobodzian, Andrzej Rakowski
Leczenie manualne zaburzeń czynności
narządu ruchu K. Lewit
Terapia manualna Podręcznik wykonywania
ćwiczeń Herbert Frisch, Jacques Roex
PNF skrypt kursu podstawowego A. Lizak
Wady postawy ciała T. Kasperczyk
Osobiste doświadczenia
|