Rehabilitacja to moja szansa na lepsze jutro, wesprzyj mnie w tej walce

Niezależność to najwspanialszy dar, jaki rodzice mogą ofiarować niepełnosprawnemu dziecku

   

   :::::::::::::::::MENU::::::::::::::::::::::::

 Strona główna

 Aktualności

 Co to jest MPD

 Rehabilitacja

 Apel o pomoc

 Przekaż 1% podatku

 Dziękuje

 Galeria
 Dokumenty

 Zainteresowania

 Polecam
 Linki

 Kontakt

 Zostaw ślad w księdze

 

 

 

 

Rehabilitacja

NDT-Bobath

Metoda neurorozwojowego leczenia usprawniającego Karela i Berty Bobath polega na hamowaniu patologicznych odruchów i nieprawidłowych wzorców ruchowych oraz rozwijaniu czynności ruchowych u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym w kolejności, w jakiej pojawiają się one w rozwoju dziecka zdrowego.
Każda czynność ruchowa rozwija się dzięki odczuciu ruchu - to znaczy ułożenia ciała w przestrzeni oraz poszczególnych części ciała względem siebie.
Pierwszych odczuć dostarczają reakcje odruchowe. Są  to odruchy postawy oraz reakcje prostowania i równowagi. Odruchy postawy dają odczucie ułożenia ciała w pozycji leżącej. Reakcje prostowania dostarczą doświadczeń ruchowych ułożenia ciała przeciwko sile grawitacji; reakcje równowagi powodują dostosowanie  napięcia mięśniowego całego ciała podczas utraty równowagi, przygotowując  w ten sposób całe ciało do podparcia.
Czas fizjologicznego występowania odruchów postawy przypada na pierwsze półrocze życia dziecka. Później zostają one podporządkowane reakcjom prostowania i równowagi. Utrzymujące się dłużej odruchy postawy stają się z czasem patologiczne. Uniemożliwiają rozwój reakcji prostowania i równowagi, których pojawienie się warunkuje prawidłowy rozwój ruchowy dziecka.
Rozwój ruchowy dziecka przebiega w stałej kolejności - od głowy, obręczy barkowej kończyn górnych, poprzez tułów, do kończyn dolnych. Oznacza to, że zanim dziecko zacznie chodzić musi najpierw kontrolować ułożenie głowy, uzyskać podpór na kończynach górnych w pozycji leżącej, aby poprzez siad, czworaki i klęk przejść do stania.
Każda złożona czynność ruchowa zawiera kombinację wielu prostych ruchów i kształtuje się w oparciu o poprzednie doświadczenia ruchowe. Prawidłowy rozwój czynności ruchowych stanowi podstawę do rozwijania kolejnych umiejętności (jedzenia, ubierania, pisania).
 

Główne zasady metody Bobath:

  • Hamowanie odruchów patologicznych i normalizacja napięcia mięśniowego.

  • Dążenie do osiągnięcia prawidłowych ruchów poprzez przemieszczanie w przestrzeni tzw. punktów kluczowych takich jak:

o        głowa

o        szyja

o        tułów

o        obręcz barkowa i kończyny górne

o        obręcz biodrowa i kończyny dolne.

Ma to celu wykształcenie prawidłowych reakcji prostowania i równowagi, co prowadzi do opanowania czynności zgodnych z sekwencją rozwojową.

  • Wszystkie ruchy kontrolowane są rękami terapeuty. Pomoc terapeuty zmniejsza się w miarę opanowywania kolejnych czynności.

  • Ruchy prowadzone są wolno, tak aby pacjent mógł włączyć się do pracy

  • Nie należy dążyć do opanowania pozycji stycznych, lecz umiejętnie przeprowadzić pacjenta z jednej pozycji do drugiej.

  • Sposoby wspomagania powinny być dobierane do potrzeb i możliwości pacjenta

  • Program usprawniania powinien być dobierany do potrzeb i możliwości pacjenta

  • Ciągłe powtarzanie i wykorzystywanie już opanowanych czynności w życiu codziennym

 

 
 

2003 - 2017 Wszystkie prawa zastrzeżone. Projekt i wykonanie Katarzyna Rocka